Kehamilan

Set Hamil Premium – Nutrisi Lengkap Agar Bertenaga Sepanjang Hamil

Apabila disahkan hamil, impian setiap ibu ialah menjalani dan menikmati pengalaman hamil untuk kali pertama. Namun, hakikatnya tidak semua ibu dapat melaluinya dengan mudah dan baik. Ada di antara ibu-ibu yang mempunyai bacaan darah yang rendah, masalah tekanan di tempat kerja, “morning sickness” yang melampau, sakit pinggang dan kerap lapar. Tak perlu risau kerana semua ini adalah perkara biasa. Namun…

Jom Baca Lagi

Famili, Penjagaan Rumah

Sabun Pencuci Pinggan Yang Tak Lagi Buat Tangan Sensitif Jadi Kering Dan Kasar

Assalamualaikum! Masuk Disember 2017 ni, Illa boleh katakan dah hampir setahun dah Illa menggunakan Dish Wash Concentrate untuk mencuci pinggan mangkuk cawan kat dapur tu. Rating? 5 ♥♥♥♥♥ Kenapa Illa cakap macam tu..sebab dalam masa setahun ni tangan Illa memang tak kering dan gatal lagi. Alkisahnya tahun 2014 dulu masa tinggal kat Putrajaya, Illa dan husband beli satu sabun ni. Sejak…

Jom Baca Lagi

Berpantang Dengan Sihat, Kehamilan

Bahaya Sembelit Terlalu Lama Dibiarkan

Sembelit berlaku apabila kekerapan untuk membuang air besar berkurangan dan kesukaran untuk membuang najis. Sembelit merupakan satu gejala, bukannya satu penyakit. Setiap orang pernah mengalami sembelit dalam kehidupan mereka dan selalunya ia disebabkan oleh amalan pemakanan yang tidak baik. Gejala-gejala sembelit • Najis lebih kering dan keras menyebabkan susah untuk membuang air besar. • Meneran semasa membuang air besar. •…

Jom Baca Lagi

Cyst & Fibroid, Kesuburan

Doktor Sahkan Saya Ada Endometriosis Tapi Apa Itu Endometriosis?

Endometriosis antara masalah kesihatan yang sinonim dengan insan bergelar wanita. Ada yang mempunyai masalah ni tapi kurang pengetahuan yang jelas tentang apakah ia, punca dan risiko. Jadi hari ini insyaAllah Illa kongsikan info mudah difahami tentang endometriosis agar sesiapa yang mengalaminya boleh mencari alternatif yang terbaik. Apa Itu Endometriosis Endometriosis ni terjadi apabila sebahagian tisu endometrial (yang sepatutnya berada di…

Jom Baca Lagi

Kulit Bebas Parut Dan Jerawat, Masalah Jeragat

Pentingnya Protein dan Vitamin C Untuk Membina Semula Sel Kulit Yang Berlubang Akibat Jerawat

Hanya mereka yang pernah mengalami kulit bermasalah dan berjerawat teruk akan faham masalah ni. Bila kulit berjerawat, geram pula nak picit. Akibat tersalah teknik memicit, picit ikut suka-hati-asalkan-puas ini telah pun “melukakan” lapisan kulit muka. End result? Beberapa tahun kemudian akan terbentuklah kawah pada muka kita. Kulit nampak berlubang apabila dilihat di depan cermin. Nak cover dengan bedak tebal-tebal pun…

Jom Baca Lagi

Kehamilan

Pengalaman Anemia Teruk Hb 8.7 Semasa Hamil

Throwback kisah tahun 2015. Masa tu, Illa baru dapat tahu yang Illa hamil so minggu depannya ambil cuti siap-siap dan pergi klinik nak pergi buka buku warna pink. Dah sampai klinik kesihatan tu, kena ambil darah dan air kencing seperti prosedur yang biasa. Lepas tu, tunggu je sampai doktor panggil. Bila dah sampai giliran masuk jumpa doktor, cuak sangat. Sebab…

Jom Baca Lagi

Berpantang Dengan Sihat, Famili

6 Cara Terbaik Untuk Bantu Sembelit Tanpa Ubat – Ibu Berpantang Patut Buat No.1,2 dan 6

Sembelit ialah satu perkataan yang membuatkan Illa rasa sakit perut memulas dan rasa mahu ke tandas. Haha over bukan? Betul, sebab Illa pernah mengalami masalah sembelit ini. Yang peliknya, bukan waktu hamil dan berpantang tapi masa zaman anak dara dulu. Kurang minum air punya pasal. Macam mana nak tau kita ni sembelit ke tidak? Sembelit ni, bila kita jarang membuang…

Jom Baca Lagi